Hoe werkt de Regiotaxi?

Let op! Probeer uw rit altijd zo vroeg mogelijk te boeken.

 

Belangrijke informatie voor Wmo'ers over de Regiotaxi

De Regiotaxi Holland Rijnland is een soort openbaar vervoer. U kunt het zien als een kruising tussen de bus en een taxi: De Regiotaxi haalt u thuis op en brengt u waar u heen wilt. Tijdens de rit kunnen ook andere mensen opgehaald en weggebracht worden. De Regiotaxi wordt gereden door lokale taxibedrijven:

  • A-Tax de Vries;
  • Taxi Brouwer;
  • Taxi Hogenboom;
  • Taxibedrijf van de Pol;
  • Taxi W. v.d. Heuvel.
DVG Personenvervoer is namens hen de contractant. U kunt de Regiotaxi herkennen aan het logo. Ook de chauffeurs herkent u aan een naamkaartje met het logo van de Regiotaxi.

Reistijden

De Regiotaxi rijdt 24 uur per dag, 7 dagen per week!

Tijdens de jaarwisseling stopt de Regiotaxi op 31 december om 22.00 uur. Op 1 januari begint de Regiotaxi weer om 01.00 uur.

Waar rijdt de Regiotaxi?

U kunt de Regiotaxi gebruiken als u woont in één van de volgende plaatsen:

  • Alphen aan den Rijn
  • Hillegom
  • Kaag en Braassem
  • Katwijk
  • Leiden
  • Leiderdorp
  • Lisse
  • Nieuwkoop
  • Noordwijk
  • Oegstgeest
  • Teylingen
  • Voorschoten
  • Zoeterwoude

Als u niet meer goed met het gewone openbaar vervoer kunt reizen, biedt de Regiotaxi voor u uitkomst. De auto's hebben een lage instap. Een rolstoel, scootmobiel of rollator kan gewoon mee in de taxi. Ook een SOHO-hond of blindengeleidehond reist gratis met u mee. En de Regiotaxi is er voor iedere andere reiziger! Een Wmo-indicatie (zie het kopje 'De Regiotaxi en de Wmo') is niet verplicht. Immers is het een soort openbaar vervoer. Zonder Wmo-indicatie betaalt u een ander tarief voor uw rit.

Niet geschikt

Voor sommige mensen is de Regiotaxi niet geschikt. Zoals bij bepaalde medische aandoeningen. Bijvoorbeeld:

  • epilepsie;
  • zware incontinentie;
  • hyperactiviteit van de luchtwegen;
  • onbehandelbare fobische aandoeningen.

Ook als u liggend vervoerd moet worden, is de Regiotaxi niet geschikt. U krijgt dan een andere regeling van de gemeente.

Als u niet meer, of niet meer goed, gebruik kunt maken van het normale openbaar vervoer, kan de gemeente u hierbij helpen. Zij bepalen of u in aanmerking komt voor een Wmo -indicatie*.

Bij een Wmo-indicatie ontvangt u een pasje met zones voor de Regiotaxi. U kunt met deze zones reizen tegen een goedkopere prijs dan in een gewone taxi. De zones worden automatisch van uw pasje afgeschreven. U hoeft hier zelf niets voor te doen.

* Wmo staat voor Wet maatschappelijke ondersteuning

Als de gemeente heeft besloten u een Wmo-indicatie te geven, krijgt u uw eigen vervoerspas. Met deze pas wordt bijgehouden hoeveel zones u kunt reizen met de Regiotaxi. Op de pas staan uw naam en een pasnummer vermeld. De pas is dan ook alleen voor u persoonlijk bedoeld.

Hoe gebruik ik de pas?

Als u uw rit reserveert, geeft u het nummer van de pas door aan de telefonist. Als de taxi er is, geeft u de pas aan de chauffeur die hem langs de kaartlezer houdt. Dit doet u ook als u weer uitstapt. Op deze manier worden de zones van uw pas afgeschreven.

Hoeveel staat er nog op mijn pas?

Op het moment dat u uw rit reserveert, kan de telefonist voor u nakijken hoeveel zones u nog kunt reizen. Ook kunt u een schriftelijk overzicht per kwartaal opvragen. Dit is echter niet gratis. U kunt hiervoor bellen naar telefoonnummer 0900 – 20 22 369 (2 cent per minuut*).

* Mogelijk betaalt u ook extra kosten als u met uw mobiele telefoon belt. Dit hangt van uw abonnement af.

Ik gebruik de pas niet. Kan ik ook met mijn eigen auto reizen?

Het kan voorkomen dat u een pasje voor de Regiotaxi hebt gekregen, maar hier eigenlijk geen gebruik van maakt. U redt zich nog prima met uw eigen auto. U kunt dit dan melden aan uw gemeente. Zij zullen dan kijken of u een andere vergoeding kunt krijgen.

Zones

De Regiotaxi werkt met zones. Op dit kaartje | 849 kb | kunt u zien hoe deze zijn ingedeeld. U kunt vanaf het punt waar u vertrekt 5 zones reizen met de Regiotaxi. Op het kaartje kunt u ook zien tot hoever u met de Regiotaxi kunt reizen (de dikke oranje lijn).

Mijn rit is meer dan 5 zones

Het kan natuurlijk voorkomen dat uw reis meer dan 5 zones lang is. U kunt dan nog steeds de Regiotaxi gebruiken. Na de 5e zone kunt u, net als in gewone taxi's, een prijs per kilometer betalen. Als u met meerdere personen reist, geldt de prijs per kilometer voor uw hele gezelschap. Als u de taxi reserveert, kunt u navragen hoeveel u precies moet betalen.

Uitzonderingen
Woont u in de gemeente Nieuwkoop?

Dan mag u meer dan 5 zones reizen als u op weg gaat naar:

  • het crematorium Rhijnhof in Leiden;
  • verpleeghuizen en ziekenhuizen in Leiden en Leiderdorp;
  • het Revalidatiecentrum in Leiden.

Dit geldt uiteraard ook voor uw terugreis.

Woont u in de gemeente Alphen aan den Rijn?

Dan mag u meer dan 5 zones reizen als u op weg gaat naar een ziekenhuis in Leiden. Dit geldt uiteraard ook voor uw terugreis.

De prijs van een zone wordt ieder jaar opnieuw bepaald. Zodra deze bekend is, kunt u dit lezen bij de gemeenteberichten in de huis-aan-huiskrant;

  • www.rthr.nl;
  • de website van Holland Rijnland;
  • de website van uw gemeente, ISD Bollenstreek of Participe;
  • de nieuwsbrieven van enkele ouderenplatforms en gehandicaptenorganisaties.
  • Hoeveel uw rit gaat kosten, hangt af van het aantal zones dat u reist. U betaalt altijd één zone als opstaptarief. Daarna worden de zones geteld via de kortste route tussen uw vertrekadres en uw aankomstadres. Als u uw reis reserveert, vertelt de telefonist u hoeveel de rit gaat kosten.

    Contant, PIN of automatische incasso

    U kunt het bedrag dat u moet betalen contant of met PIN afrekenen bij de chauffeur. Heeft u liever geen contant geld of uw bankpas bij u? Dan kunt u bij de klantenservice een formulier krijgen voor een automatische incasso. Het bedrag wordt dan automatisch van uw rekening afgeschreven.

    OV-Chipkaart

    Er zijn nog geen plannen om de OV-chipkaart in de Regiotaxi in te voeren.

    Medische begeleiding

    Heeft u eerder al een indicatie voor gratis begeleiding gekregen? Dan hoeft u dat voor de Regiotaxi niet meer apart te regelen.

    Bent u in het bezit van een OV-begeleiderskaart? Dan kunt u een kopie hiervan inleveren bij uw gemeente, de ISD of Participe. Zij zullen dan bepalen of u hiermee ook gratis een begeleider in de Regiotaxi kunt meenemen.

    Verandert er iets in uw situatie, bijvoorbeeld op medisch gebied? Geef dit dan door aan uw Wmo-consulent bij de gemeente. Die zal dan bekijken of dit iets betekent voor uw ritten of uw begeleiding.

    Kinderen, hulphonden en huisdieren

    Kinderen onder de 4 jaar mogen gratis met u mee in de Regiotaxi. (Maximaal 2 kinderen per betalende volwassene.)
    Ook SOHO-honden en blindengeleidehonden mogen gratis mee in de taxi. Kleine huisdieren in een reistas of reismand kunt u ook gratis meenemen.

    Wilt u hier gebruik van maken? Geef dit dan door aan de telefonist als u uw reis reserveert.

    U kunt uw rit reserveren via telefoonnummer 0900 – 20 22 368 (2 cent per minuut + eventuele kosten van uw mobiele telefoon).
    Belt u tenminste één uur van tevoren om uw rit te reserveren.

    Het is overigens altijd verstandig uw rit zo vroeg mogelijk te reserveren.
    Het taxibedrijf kan uw rit dan ook beter inplannen.

    U kunt ook uw terugrit gelijk reserveren, als u dat wilt.
    Gaat uw rit niet door, vergeet dan niet de taxi weer af te zeggen.

    Heeft u problemen aan uw gehoor? En kunt u niet via het Internet reserveren?
    Neem dan contact op met de klantenservice of vraag iemand dit voor u te doen. Zij zullen een passende oplossing voor u zoeken.

    Online reserveren

    U kunt uw rit ook online reserveren.
    U moet zich hiervoor eenmalig registreren.

    Ook is er een app, genaamd "WinTop" beschikbaar voor uw smartphone/tablet.
    Vertrektijd of aankomsttijd?

    U kunt uw rit op twee verschillende tijden reserveren.

    U kunt de rit reserveren op de tijd waarop u wilt vertrekken.
    De taxi kan u een kwartier eerder tot een kwartier later ophalen. Deze rit moet u minstens een uur van tevoren reserveren.

    U kunt de rit reserveren op de tijd waarop u wilt aankomen. De taxi zet u uiterlijk een kwartier vroeger af en in ieder geval op tijd. Deze rit moet u minstens twee uur van tevoren reserveren.

    Vooruit reserveren

    Weet u al ruim van tevoren waar u naar toe wilt reizen? U kunt uw ritten tot één jaar vooruit reserveren.
    (Gaat uw reis achteraf toch niet door? Vergeet alstublieft niet deze weer af te melden.)

    Ritten tijdens de feestdagen moeten altijd zo vroeg mogelijk gereserveerd worden.

    Reserveren voor meerdere personen

    U kunt ook een rit voor meerdere personen tegelijk reserveren. Hebben zij ook een pas van de Regiotaxi? Dan geeft u deze nummers ook door aan de telefonist.

    Reist u met een grote groep? Dan moet u de rit tenminste 2 werkdagen van tevoren reserveren. Het liefst nog eerder. Bij de Klantenservice kunt u extra informatie krijgen hoe u voor een grote groep kunt reserveren.

    Bijzonderheden bij uw reservering

    Als er bijzonderheden zijn aan uw rit, geeft u die ook door aan de telefonist. Bijvoorbeeld:

    • u neemt een rollator mee;
    • u neemt een (losse) rolstoel mee;
    • u neemt een scootmobiel mee;
    • er reist een begeleider met u mee;
    • er reist een SOHO- of blindengeleidehond met u mee;
    • u reist met meerdere personen.
    Bagage

    Ook bagage die u mee wilt nemen, geeft u door bij uw reservering. Voor bagage gelden een paar spelregels:

    • de bagage mag de chauffeur of andere reizigers niet tot last zijn;
    • de bagage mag de auto niet beschadigen of vervuilen;
    • de bagage moet in de kofferbak van een gewone auto passen.

    Is dit niet het geval? Dan mag de chauffeur weigeren de bagage mee te nemen.

    De Regiotaxi haalt u een kwartier vroeger of later op dan de tijd waarop u heeft gereserveerd. Als de chauffeur aankomt, kan hij u helpen met in- en uitstappen. Ook kan hij u begeleiden naar de taxi of de voordeur.

    Terugbelservice

    Als de taxi naar u onderweg is, belt de chauffeur u op om te zeggen dat hij eraan komt. Zo hoeft u minder lang te wachten en kunt u zich rustig voorbereiden om te vertrekken. Vergeet niet uw telefoonnummer door te geven als u uw rit reserveert! Evenals het nummer waarop u voor de terugreis gebeld kunt worden. De chauffeur kan uw nummer zelf niet zien. Hij belt u via de computer in de taxi.

    Tijdens de rit

    In de Regiotaxi geldt een rookverbod. Ook de elektronische sigaret is niet toegestaan. In de meeste voertuigen kunt u gebruik maken van gratis WIFI voor uw mobiele telefoon of tablet.

    Combineren en omrijden

    Tijdens uw rit kunnen ook andere klanten worden opgehaald of weggebracht. Hierdoor kan het dus voorkomen dat u omrijdt of dat uw route niet logisch lijkt. Hier gelden ook spelregels voor:

    • Is uw rit 1 of 2 zones lang?
      Dan mag u niet meer dan 20 minuten extra reistijd hebben.
    • Is uw rit 3, 4 of 5 zones lang?
      Dan mag u niet meer dan 30 minuten extra reistijd hebben.
    De terugreis

    U kunt uw terugreis gelijk reserveren met uw heenreis. Voor de terugreis gelden dezelfde spelregels als voor de heenreis. Een paar tips waarvan u gebruik kunt maken voor de terugreis:

    • Kan de chauffeur u op hetzelfde nummer bellen als op de heenreis? Geef anders een tweede telefoonnummer door aan de telefonist.
    • Bij een ziekenhuis heeft u een kortere wachttijd als u de taxi reserveert. Zie hieronder hoe het werkt.
    • Er zijn een aantal ophaalpunten waar u kunt afspreken. Zie hieronder hoe het werkt.

    Heeft u een afspraak bij een polikliniek of in het ziekenhuis? Dan weet u vaak niet precies hoe laat u klaar bent. Daarom is er een kortere wachttijd op deze plaatsen.

    Zodra u klaar bent met uw afspraak, kunt u de taxi reserveren. Deze komt u dan binnen 30 minuten ophalen.

    Let op! Dit geldt alleen voor de ziekenhuizen binnen de 13 gemeenten* van Holland Rijnland.

    *Alphen aan den Rijn, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten en Zoeterwoude

    De Regiotaxi heeft ook een aantal ophaalpunten. Een soort haltes voor de Regiotaxi. Deze staan op een aantal drukke plaatsen en waar het moeilijk is een duidelijk adres te noemen. U herkent de ophaalpunten aan een wit bord met het logo van de Regiotaxi. Als u uw rit reserveert bij een ophaalpunt, weten u en de chauffeur precies waar u elkaar kunt vinden. Daar komt bij dat er een kortere wachttijd is. U hoeft slechts 30 minuten van tevoren uw rit te reserveren. Momenteel vindt u de ophaalpunten bij:

    • Station Leiden Centraal, aan de kant van het LUMC.
      Als u het station uitloopt, richting de weg, vindt u het bord aan uw rechterhand;
    • Breestraat Leiden, tegenover het Stadhuis;
    • Bevrijdingsplein Leiden;
    • Bushalte Heinsiuslaan, Leiderdorp;
    • Aarhof, Alphen aan den Rijn.

    Het kan gebeuren dat de taxi u te laat ophaalt. Bijvoorbeeld als het erg druk is op de weg. Komt de taxi te laat, dan belt hij u zo snel mogelijk op. Op zijn laatst vijf minuten nadat de taxi er uiterlijk had moeten zijn. (Vergeet niet dat de taxi vijftien minuten te laat mag komen.)
    Zorg ervoor dat uw juiste telefoonnummer bij de centrale bekend is.

    Is de taxi te laat? Dan krijgt u van de chauffeur een tegoedbon.

    Is de taxi te vroeg? Dan moet de chauffeur wachten tot het tijd is om te vertrekken. Dit is dus een kwartier vroeger dan u de taxi besteld had. Mocht u al klaar zijn om mee te gaan, dan kunt u natuurlijk gewoon instappen.

    Uw tegoedbonnen gebruiken

    Met de tegoedbon kunt u één zone gratis reizen. Hier zit de zone voor het opstaptarief ook bij. Ook kunt u de bonnen sparen voor een rit van maximaal 5 zones. Wilt u uw tegoedbon(nen) gebruiken om uw rit mee te betalen? Geef dit dan door aan de telefonist.

    Mocht er jammer genoeg iets niet goed gaan, dan kunt u een klacht indienen. Of misschien wilt u juist een compliment geven. Of een andere opmerking meegeven. Dit kan op de volgende manieren:

    • Telefonisch bij de Klantenservice:
      Bel hiervoor 0900 – 20 22 369 (2 cent per minuut*)
    • Schriftelijk:
      Regiotaxi Holland Rijnland
      Antwoordnummer 862
      2160 VG Hillegom
      (Een postzegel is niet nodig)
    • Internet:
      Ga naar de website van Holland Rijnland voor een online klachtenformulier
    • E-mail:
      Stuur uw klacht per e-mail naar ons toe.
    • Klantenreactiekaart:
      Bij uw vervoerspas ontvangt u een reactiekaart die u kunt invullen en opsturen. Deze kaarten zijn ook in de taxi aanwezig.

    Als u een klacht hebt, vermeld dan alstublieft in ieder geval deze gegevens:

    • Uw pasnummer;
    • De datum van uw rit;
    • De tijd waarop de taxi moest komen.

    U krijgt binnen tien werkdagen een reactie.

    * Mogelijk betaalt u ook extra kosten als u met uw mobiele telefoon belt. Dit hangt van uw abonnement af.

    Heeft u vragen over de Wmo? Dan kunt u contact opnemen met de Wmo-afdeling van uw gemeente, de ISD Bollenstreek of Participe. De telefoonnummers vindt u hieronder.

    De Wmo-afdeling in uw gemeente

    • Alphen a/d Rijn
      14 - 0172
    • Hillegom
      14 - 0252
    • Kaag en Braassem
      0172 - 42 75 00
    • Katwijk
      071 - 406 50 00
    • Leiden
      14 – 071, keuze 2
    • Leiderdorp
      071 - 545 85 00
    • Lisse
      14 - 0252
    • Nieuwkoop
      14 - 0172
    • Noordwijk
      071 - 361 76 000
    • Noordwijkerhout
      0252 - 34 38 00
    • Oegstgeest
      071 - 519 18 19
    • Teylingen
      14 - 0252
    • Voorschoten
      088 - 654 95 02
    • Zoeterwoude
      071 - 580 63 00
    • ISD Bollenstreek
      0800 - 956 70 00
    • Participe
      0172 – 42 75 00
    • Holland Rijnland
      071 - 523 90 90

    Ga verder naar

    Brochure